Tessa
New Member
|
Post by Tessa on Apr 6, 2018 6:01:13 GMT
Hwond Domel[ sivut] welsh mountain (sektio A), ori 5v, rautias splashed white, 122cm om. Tessa Harmaajärvi Honda muutti Keijupihaan 06.04.2018 Reissukalenteri: 30.04.2018 VILLI-CUP koulu, Adina, Helppo C
|
|
Tessa
New Member
|
Post by Tessa on Apr 6, 2018 6:24:42 GMT
06.04.2018 Honda saapuu taloon
Se fiilis kun mä seisoin kuudelta aamulla tallin pihassa, oli kyllä kammottava. En luonnollisesti ollut nukkunut silmänräpäystäkään ja nyt sitten vielä seisoin yksin ja eksyneen oloisena vieraan tallin pihassa, jonne kohta saapuisi uusi oma ponini. Poni kuskataan tänne Yhdysvalloista, joten ei siinä kauheasti ollut sanavaltaa milloin se saapuisi, mutta saampahan kotiinkuljetuksen.
Kun vihdoin tallin omistaja, Minnako se oli, saapui pihalle, pystyin vähän huokaisemaan helpotuksesta. Tämä tervehti minua jotenkin kumman pirteästi. No, tallinomistajana on varmaan tottunut näihin aikaisiin herätyksiin. "Ei sun olis täällä kylmässä tarvinnyt värjötellä! Tuu nyt sisälle odottelemaan, kelpaisko kahvi?" nainen aloitti ja lähdin sitten seuraamaan tätä talolle. "Kaipa se kelpais... kiitti", mutisin hieman hämmentyneenä.
"Millanens poni sieltä sit tuleekaan?" Minna kyseli uteliaana istuessaan minua vastapäätä. Jostain, luultavasti talon yläkerrasta kuului kuorsausta, kyseessä olisi varmaan Minnan mies. "Mä en suoraan sanottuna tiiä kauheen tarkaan. Welsh mountainin mä ainakin ostin, rautiaankirjava sen pitäis olla", selostelin. "Et siis oo nähnyt sitä etukäteen?" Minna kysyi hieman ehkä yllättyneenä. "En. Ihastuin kuviin niin pal, et ajattelin pärjääväni mimmosen vaan yksilön kanssa", virnistin ja samassa huomasin ikkunasta hevosrekan ajavan pientä hiekkatietä pitkin.
Kipitimme ulos hurjan nopeasti ja siinä me möllötimme vierekkäin rekan parkkeeratessa. Rekasta kuului hieman hevosten steppailua ja lopulta kuski hyppäsi ulos autosta. Tämä suoritti pikaisen esittäytymisen, varmisti millainen heppa sieltä pitäisi tulla ja meni sitten hakemaan trailerista kirjavaa ponia. Kun poni sitten asteli lastaussiltaa alas, pyörähti ympäri pari kertaa ja päästi ilmoille kimakan hirnahduksen, en voinut kuin sanoa: "Okei, toi on nätein elukka minkä oon ikinä nähnyt."
Rekkakuski lähti heti allekirjoitukseni saatua ja jätti meidät seisomaan pihaan kirjavan ponin kanssa. Minna selasi orin rekisterikirjaa minun taluttaessa ponia kentällä. "Hwond Domel näyttäisi olevan nimi... ja hei, tässä on joku kirje entiseltä omistajalta", nainen huikkasi, joten vaihdoimme rooleja. Minna lähti kävelyttämään ilmeisesti Hondaksi ainakin aikaisemmin kutsuttua ponia ja itse tutkin kentän päädyssä olevan valon voimin kirjettä. Siihen oli kirjattu Hondan perustiedot ja hieman orin elämänkertaa. Olimme me entisen omistajan kanssa tietysti sähköpostitelleetkin, mutta tällainen kirje oli ihan kiva idea.
"Honda on siis toiminut pääsääntösesti valjakkoponina, mutta on sillä ratsastettukkin. Ei se ratsuna vielä mikään taitava ole, mutta ei se ollut tarkoituskaan. Sillä on yks jälkeläinen ja sen pitäis olla ihan peruskiltti", selostin ja katselin Minnan vierellä kävelevää siniseen tallitoppaloimeen vuorattua ponia. "Eiköhän se oo nyt kävellyt tarpeeksi. Meillä alkais olemaan aamutallin aika ja sä varmaan pystyt heppojen ulosviennin aikaankin vielä kävelyttämään sitä, minkä jälkeen se pääsee tarhaan. Meillä onkin sopivasti yks tarha tyhjänä", Minna selosti ja nyökkäsin. "Joo, mä voin ottaa sen. Tuonks mä tän ihan karsinaan?" kysyin ja silmäilin hieman levotonta oria vierelläni. "Jep", Minna huikkasi ja oli jo kävelemässä kohti tallia.
Honda meni karsinaansa, Minna heitti sille vähän heinää ja pohtisimme aamutallin jälkeen hieman mitä Honda alkaisi syömään tästä eteenpäin. Ori alkoi pikkuhiljaa rauhoittua karsinaansa ja itselleni jäi aikaa tarkastella hieman tarkemmin tallin asukkaita. "Nää ponitammat on yksityisiä, kaikki muut on mun omia", Minna selosti ja osoitti ensin kahta ponitammaa ja sitten muita hevosia. "Ompas tää nätti", mutisin ja katselin ilmeisesti yhtä Minnan hevosista. Rautiaankirjava ratsuponitamma ja karsinakyltissä luki Evermore Up North. "Se on mun Evey. 4v tulevaisuuden koululupaus, varmasti saat sitä joskus kokeilla jos haluat", Minna naurahti.
Autoin Minnaa suorittamaan aamutallin, jonka jälkeen oli aika lähteä pariksi tunniksi kotiin (nukkumaan), jonka jälkeen palaisin takaisin kävelyttämään Hondaa. Olimme nyt sopineet että Minna vie sen yhdeksältä muiden mukana ulos ja laittaa orin tyhjään tarhaan. Itse tulen kävelyttämään sitä ennen klo 13 päiväheiniä, jolloin pääsen tutustumaan uuteen ostokseeni tarkemmin.
|
|
Tessa
New Member
|
Post by Tessa on Apr 16, 2018 16:15:20 GMT
16.04.2018
Honda oli ollut mulla vasta kymmenen päivää, mutta siinä mä varustehuoneen sohvalla ja selasin puhelimestani ilmoituksia myytävistä poneista. Okei okei, en mä Hondan myyntiä varsinaisesti ajattele, mutta kunhan selaan ilmoituksia jos vastaan tulisi jotain huikaisevampaa. Pari kivaa nelivuotiasta lupaavaa isompaa welshiä ainakin ois myynnissä.
"Moi, mitäs teet?" kuulin samassa ovelle ilmestyneen Even suusta. Tyttö on mukavan oloinen, olen sen kanssa pariin otteeseen jutellut ja sillä on kiva risteytysponi. "Moi. Selailen myytäviä poneja", virnistän ja tyttö istahtaa sohvan toiselle reunalle ehkä hieman vaivautuneen oloisesti. "Eiks Honda miellytä?" Eve kysyi ja silmäili minua hieman hämmentyneenä. "Miellyttää kai, en mä siihen oo vielä kauheesti tutustunut niin en tiiä, mut aina mä näit myynti-ilmotuksia selailen", tokaisen ja näytän Evelle kuvaa komeasta mustasta sektion C welsh-orista. "Komea, missä päin toi on?" tyttö kysyy. "Englannissa", naurahdan ja jatkan: "En mä Hondaa vaihda ja saan mä Eveytäkin ratsastaa niin kyl mulla on ihan hyvät olot."
Jutustelemme jonkin aikaa hevosista, kunnes Even kyyti saapuu hakemaan tämän. Jään yksin varustehuoneeseen ja pistän puhelimeni pois. Haen varaston puolelta puhtaan huovan Hondalle ja vaihdan sen kiinni orin yleissatulaan. Vielä meillä on joku kämäinen yleissatula, jonka löysin halvalla Minnan avustuksella, mutta Honda levenee sellaista vauhtia, että kohta pystyn ostamaan sille hieman laadukkaammat satulat. Luultavasti ostan näin alkuun jonkun ponisatulan ja kunhan Honda vähän kasvaa, hankin sille toiseksi satulaksi mittatilauksena koulupenkin.
Kannan orin satulan ja suitset karsinan ovessa olevaan telineeseen. Ilma on ihana ja kenttä alkaa olla hyvässä kunnossa, joten tänään Honda pääsisi taas koulukiemuroita treenaamaan. Näiden kymmenen päivän aikana olen orilla vasta kolmesti ratsastanut, jonka lisäksi olen alkanut opettaa orille ohjasajoa ja olen irtojuoksuttanut sitä. Honda ei suoraan sanottuna ole mikään helppo tapaus, se kokeilee ihan pirusti ja orilla tuntuu riittävän energiaa ja kuntoa pelleillä vaikka kuinka kauan.
Hoidan Hondan kuntoon ripein ottein kuntoon hoitopaikalla, joka on ihan Hondan karsinan vieressä. Ori steppaa edestakaisin ja kerran joudun ihan kunnolla ärähtämään sille ponin tuuppaistessa minua. Karvaa orilta ei lähde kovinkaan paljon, kun ei sillä mitään hervotonta karvakerrosta yllään ollutkaan. Siinä vaiheessa kun pääsen kavioita puhdistamaan, alkaa Honda jo rauhoittua ja pääsen vähän kehumaankin nuorukaista.
Napautan maailman söpöimmät pienet ponisuojat Hondan jalkoihin ja lopulta satuloin orin. Se ensin hieman yrittää väistää satulaa, mutta antaa minun lopulta kiristää satulavyönkin ongelmitta. Tämän hetkinen satulamme jää hieman takaa ilmaan, mutta karvaromaanin kanssa se on vielä toistaiseksi sopiva. Jos Honda vähänkään lähtee levenemään, satula jää liian kapeaksi. Vedän kypärän päähäni, suitsin Hondan ja lähdemme suuntaamaan kentälle.
Honda ei tykkää kun muut hevoset jäävät taaksemme tarhoille ja ori heittää pariin otteeseen etujalkojaan korkealle eteensä, laittaa kaulan kaarelleen ja päästää ilmoille kimakan orikiljaisun. Ärähdän, nykäisen ohjasta ja sitten Honda asettuu taas ymmärrettyään selvästi, että turha riehuminen on kiellettyä. Saavumme kentälle turvallisesti kaikki jalat maan pinnalla ja alan kävelyttää Hondaa alkukäynneiksi.
Ratsastan oria vain parikymmentä minuuttia. Se ei ole kovinkaan paljon tottunut ratsastajan painoon selässään, vaan orilla on kilpailtu lähinnä valjakkoajoa ja askellajiratsastuksen ajoluokkia. Honda osaa kuitenkin liikkua oikein päin ja se jaksaa yllättävänkin hyvin kantaa itsensä ratsastaja selässä. Paljon minua pidempi ratsastaja ei ponin selkään voisikaan mennä, ellei ole ihan superlaiha.
Ratsastin askellajit läpi ja vasta laukkojen jälkeen Honda vertyi kunnolla, jonka jälkeen ori alkoi esitellä upeita liikkeitään. "Oot olevinas niin uljas ja äijä, mut ratsuna saisit olla vähän kuumempi", naurahdan ja taputan Hondan kaulaa antaessani sille pitkät ohjat. Ori on huomattavasti uskottavampi ori maastakäsin, kuin ratsastaessa. Uskon kuitenkin että kunhan Hondan ratsastuskunto paranee, se tottuu ratsastajan painoon selässään ja on tehnyt pidempään hommia, orista voi muuttua kunnon herkkä kuumakallekin. Kävelytän oria kentällä hetken ajan, jonka jälkeen palaamme talliin, jossa pyyhin Hondan kyljet ja kaulan kostealla sienellä.
|
|
Tessa
New Member
|
Post by Tessa on Apr 23, 2018 12:36:47 GMT
23.04.2018 Liikettä löytyy
|
|
Tessa
New Member
|
Post by Tessa on Apr 30, 2018 9:56:53 GMT
29.04.2018 Kisavalmistautumista
Nyt on uusi kiiltävä satula sitten ollut pari päivää käytössä. Honda on liikkunut sen kanssa paremmin kuin vanhan kapeaksi jääneen kanssa ja olemme ehtineet suorittaa parit kunnon ratsastukset ennen huomisia kisoja, jossa starttaamme luokassa helppo C. Mukaan lähtee Minna vissiin Kirpulla ja Eveyllä, joten yhteen traikkuun me ei mahduta. Kirpun vuokraaja Kiira on lähdössä meille toiseksi kuskiksi ja kuskaa Eveyn kisapaikalle, kun ei tammaa oikein viitsi orien viereen pistää.
Vaikka satulamme on upouusi, puhdistin sen silti ennen huomisia kisoja. Olin ratsastanut Hondan kevyesti jo aamulla, silloin poni oli ollut suoraan sanottuna kusipää ja se pirulainen oli kerran onnistunut heittämään minut alas. Pakko varmaan syyttää kyllä ponin käytöksestä ihan itseäni, kun jännitän liikaa kisoja, vaikka minun on tarkoitus ryhtyä kilparatsastajaksi. Minna on puhunut, että kisaa Eveyllä itse nyt nelivuotiskauden, mutta etsisi sille sitten jonkun toisen kisakuskin ja pesti kyllä kiinnostaisi. Olisin Eveylle sopivan kokoinen, se on pirun laadukas poni ja olisi mukavaa vaihtelua Hondan kanssa touhuamiseen.
Kun satula ja suitset oli kiillotettu, asetin ne siististi telineihiinsä. Hondan oma karvaromaani on ihan sontainen, mutta Minna oli luvannut että voin ottaa kisoihin Eveyn estesatulasta vastapestyn romaanin. Kiinnitän sen satulaan valmiiksi, koska muuten varmasti unohtaisin sen aamulla. Levitän seuraavaksi lattialle sellaisen valtavan kassin, mitä kaikilla heppatytöillä tuntuu olevan. Heitän sinne ensimmäisenä valkoisen huovan, satulavyön ja Hondan mustan fleeceloimen, jossa on nätit siniset reunat. Ei näin lämpimällä ilmalla yleensä mitään loimia tarvitse, mutta jos Honda hikoaa tai alkaa vaikka sataa, niin kannattaa se varoiksi mukaan pakata. Eikä ponikokoiset loimet edes mitään paina!
Kaivan varastosta Hondan sinimustan edustusriimun ja siihen mätsäävän narun, jotka kannan ponin karsinan eteen. Hieman ihmettelen kun Minna ei ole vielä alkanutkaan pakkaamaan, mutta kai nainen on niin tottunut kilpailija, että pärjää vaikka heittämällä kamat vasta aamulla autoon. Häärätessäni taas varaston puolella, kuulen varustehuoneen oven käyvän ja kurkistan sinne. Iitu on saapunut tallille ja silmäilee tavarakasaani keskellä lattiaa. "Menossa kisoihin?" tämä kysyy hymyillen. "Joo. Huomenna on koulukisat", vastaan ja alan virittää Hondan suitsiin uutta koristeellista otsapantaa. "Toivottavasti menee hyvin!" tyttö sanoo ja hymyilee taas aurinkoisesti. "Kiitti", vastaan hieman vaisusti. En suoraan sanottuna ole sellaista superpirteää tai hymyilevää tyyppiä, mutta oikeasti olen ihan iloinen siitä, että muut ovat niin ystävällisiä.
Haen lopulta Hondan sisälle ja tyrkkään ponin pesariin. Kirjava ori ilmaisee mielipiteensä selvästi alkamalla kuopsuttaa, mutta yllätyksekseni lopettaa kun sähähdän sille. Kehun oria heti, mutta kuin piruillakseen se aloittaa taas kaivamisen. Puistelen päätäni ja pieni hymy vilahtaa kasvoillani. Alan pikkuhiljaa oikeasti kiintymään tuohon kirjavaan tukkajumalaan. Avaan vesihanan ja alan suihkutella orin valkeaa häntää ja jalkoja pestäkseni ne.
Vaahdotan Hondan hännän ja jalat, väistelen orin pientä steppailua ja lopulta pääsen huuhteluvaiheeseen. Kyllä tulee kirkasta jälkeä! Harjaan vielä lopuksi Hondan hännän, napsaisen siitä saksilla pienen pätkän pois ja letitän hännän sellaiselle yhdelle isolle letille. Tulisi ainakin huomenna olemaan komeat kiharat. Kuivaan jaloista ylimääräiset vedet parhaani mukaan ja heidän Hondan karsinaansa. Haen sille kaveriksi ulkoa Minnan Kuikan, kun sisälleottoon on vielä melkein tunti aikaa. Minna on ohjeistanut ottamaan Kuikan kaveriksi, että hiekkamaha Randy saa ulkoilla mahdollisimman pitkään ja että Randy ei stressaantuisi Kirpun sisälle hakemisesta.
Kuikan taluttaminenkin on jo kuin jokin suuri saavutus. En ole varmaan ikinä koskenutkaan niin laadukkaaseen ja upeaan otukseen, joten kävelen matkan tarhalta talliin mahdollisimman hitaasti haaveillen, että joskus omistaisin itsekkin tällaisen superhienon ja arvokkaan hevosen. Tunnen itseni suorastaan kääpiöksi taluttaessani massiivista Kuikkaa, mutta se seuraa minua kiltisti herrasmiehen elkein. Ori jää rauhassa karsinaansa mutustelemaan heiniään, eikä välitä Hondan kiekaisuista.
Tarkistettuani että olen varmasti pakannut mukaani kaiken tarvittavan, käyn vielä moikkaamassa Hondaa, jonka jälkeen on aika suunnata kotiin. Olen kerrankin omalla autollani liikkeellä, joten ei tarvitse jäädä odottamaan kyytiä. Eihän minulla ole ajokorttiakaan ollut kun vasta pari kuukautta, joten pitäisi yrittää ajaa enemmän itse, ettei taidot heti unohdu ja saisi lisää varmuutta.
|
|
Tessa
New Member
|
Post by Tessa on Jun 30, 2019 12:32:23 GMT
30.06.2019 Saakelin pikkupiru
Arki Hondan kanssa ei todellakaan ole mitään ruusuilla tanssimista. Tai ehkä ruusun piikkien päällä tanssimista.. se kuvaus olisi ehdottomasti lähempänä. Kevät meillä sujui ihan vaivattomasti ja pääsimme taas etenemään, mutta heti loppukeväästä kun tammojen kiimat alkoivat, alkoi pikkupojallakin hormoonit hyrräämään. Viimeinen pisara tälle kaikille oli laitumelle pääsy, ei se saakelin pikkupiru anna sieltä enää minulle kiinni. Kyllä se iltaisin Minnaa vastaan tulee kun kaikki muutkin menevät sisälle, mutta kun pitäisi hommiin lähteä, niin ei onnistu.
Kun sen sitten vihdoin saa tunnin takaa-ajon jälkeen lassottua pellosta mukaansa, yrittää se repäistä itsensä vapaaksi sillä sekunnilla, kun astutaan portista ulos. Tähän yritykseen yleensä auttaa jämäkästi karjaistu perkele, jonka jälkeen matka tallia kohti jatkuu lähes asiallisesti. Tallin ohitse olisi sitten taas sopivaa yrittää karauttaa tammojen laitumelle, mutta tässä kohtaa taas se perkele ja ketjuriimunnaru tulee tarpeeseen. Kun päästään sisälle talliin, on helpointa tunkea kirjava poninpaholainen suoraan hoitopaikalle, jossa se seisoo tukevasti ketjuissa. Harjaus ja varustus tehdään mahdollisimman nopeasti ja tässä kohtaa turvajalkineet olisivat tarpeelliset, jos ei tahdo menettää varpaitaan.
Ratsastaessa Hondasta on sitten yhtäkkiä kadonnutkin kaikki energia, tai sitten se vain on käyttänyt sen turhaan sähellykseen. Kun orin selkään kapuaa, muuttuu se yhtäkkiä uskomattoman lihavaksi ja vaappuvaksi ilmapalloksi, joka puhisee vuorotellen molemmista päistä. Laidunlihavuus ei selvästikään näy kirjavaa maastakäsin katsellessa. Kun Honda on muutenkin alkuun tahmea ja jähmeä, nousee se nyt ihan uusiin mittakaavoihin. Ehkä puolen tunnin punkemisen ja änkemisen jälkeen iskee ponille sitten taas joku energiapiikki ja siitä tulee kamala pukitteleva demoni, jota ei todellakaan huvita. Tässä kohtaa tekee mieli karauttaa suoraa laitumelle, napata varusteet pois ja jättää poni sinne villiintymään, mutta jos Hondan kanssa on jaksanut koko ratsastuksen vääntää, saattaa se olla viimeiset viisi minuuttia hyvä ratsastaa, jonka jälkeen iskee taas väsy.
Alkukesästä kun tämä idioottimainen käytös oli alkanut, käytin Hondan jopa klinikalla (lastaukseen meni varmaan kaksi tuntia), mutta ponista ei löytynyt kerrassaan mitään vikaa. Silloin tein päätöksen, että yritän nyt tämän kesän läpi sinnitellä ja jos syksyllä Hondan käytös ei palaa normaaliksi, se saa sanoa hyvästit oriudelleen. Kovin toivoin Hondasta jalostusoria, mutta jos se ei osaa käyttäytyä, ei vaihtoehtoja enää ole. Ei ole siis todellakaan ihme, että tämän kesän osalta kilpailut ovat jääneet kovin vähiin. Nyt heinäkuun alussa meillä kuitenkin olisi kova yritys lähteä sekä este- että koulukisoihin. Jos siellä vaikka sujuisikin, voimme yrittää kisata lisää, mutta jos meno on yhtä kamalaa kuin kotona, en varmaan jaksa edes vaivautua miettimään kisoja ennen syksyä.
Onneksi olen saanut mielenterveyteni säilytettyä muiden hevosten kanssa touhutessa. Olen päässyt ratsuttamaan Minnan todella pientä shettisoria Puttea, jonka kanssa tavoite on ollut lähinnä se, että siitä tulisi varma ratsu jollekin lapselle. Tavoitteellisemmin olen päässyt valmentautumaan Eveyn kanssa, joka on kyllä hurjan kiva. Sen lisäksi muutamilla läheisillä talleilla on pari nuorta ponia, joita käyn säännöllisesti ratsuttamassa. Ratsuttajan hommistakin saan jo vähän tuloja, vaikka vasta tänä keväänä siihen hommaan valmistuinkin.
|
|